Jak muskulatura wpływa na słyszenie

28 kwietnia 2009, 08:58

Osoby szczupłe słyszą inaczej od ludzi muskularnych - wydaje im się, że dźwięk zbliżającego się obiektu jest bliżej niż w rzeczywistości. Wg psychologów, ten błąd percepcyjny daje im pewne korzyści. Owszem, ktoś niewysportowany będzie się stale mylił, ale koszt jest stosunkowo niewielki, a dzięki temu ma się nieoczekiwanie trochę nadmiarowego czasu, by zdecydować, jak postąpić: uciec czy walczyć.



Żywa superpozycja?

16 września 2009, 14:29

Oriol Romero-Isar z Instytutu Maksa Plancka uważa, że może wraz ze swoim zespołem wprowadzić w stan superpozycji niewielkie formy życia.


Białkowe tamowanie wycieków

8 stycznia 2010, 11:32

Już wkrótce przepisy wykorzystujące białka jaja kurzego nie będą wyłącznie domeną kulinarną, ale trafią także na strony podręczników opisujących sposoby tamowania wycieków wód płodowych przez nieszczelności w owodni (American Journal of Obstetrics & Gynecology).


Jurōjin

Odkryto „geny matuzalemowe”?

17 maja 2010, 12:08

Biblijny Matuzalem żył podobno 969 lat. Nie wydaje się to nam możliwe, dziś mianem „matuzalemów" określa się już osoby, które przekraczają setkę. Czy to kwestia trybu życia, czy raczej wrodzonych predyspozycji?


Dziwnologia. Wielkie prawdy w rzeczach małych

8 września 2010, 09:08

Profesor Richard Wiseman rozpoczynał swoją karierę jako... magik. Z czasem ukończył psychologię na University College London i otrzymał doktorat z psychologii na University of Edinburgh.


Logo Starbucks

Konsument nie lubi zmian, czyli efekt Starbucksa

11 stycznia 2011, 18:18

Silna, „wyrobiona" marka, w skład której wchodzi również logo, to jeden z największych atutów firm. Pomimo to nierzadkie są zmiany logo, nawet najbardziej znanych marek. Ich właściciele uważają, że takie odnowienie wyglądu to korzystna rzecz, ale czy tak jest rzeczywiście?


Pofragmentowane logo - obosieczny miecz

17 maja 2011, 10:13

Wykorzystanie niekompletnego kroju czcionki w logo firmy, jak ma to miejsce np. w przypadku IBM-a, to obosieczny miecz. Wg naukowców z Boston College, z jednej strony wzbudza bowiem zainteresowanie konsumentów i uruchamia skojarzenia z innowacyjnością, z drugiej jednak firma ryzykuje, że będzie postrzegana jako niegodna zaufania (Journal of Marketing).


Wirus grypy żołądkowej związany z alergiami pokarmowymi?

15 listopada 2011, 12:56

Norowirusy, które wywołują tzw. grypę żołądkową, powiązano ostatnio z alergiami pokarmowymi (The Open Immunology Journal).


Altannik i jego działka

23 kwietnia 2012, 17:18

Sukces reprodukcyjny altannika Ptilonorhynchus (Chlamydera) maculata zależy zarówno od umiejętności konstrukcyjnych, jak i ogrodniczych. Samce "uprawiają" bowiem niewielką owocującą roślinę z rodziny psiankowatych Solanum ellipticum. Dzięki temu, w odróżnieniu od innych altanników, nie muszą udawać się na poszukiwanie ozdób, bo mają je u siebie w zasięgu skrzydeł i dzioba.


Mężczyźni oszukują częściej

22 stycznia 2013, 11:54

Z badań uczonych z Albert Einstein College of Medicine na Yeshiva University wynika, że mężczyźni znacznie częściej dopuszczają się fałszerstw naukowych niż kobiety. Ponadto do fałszowania wyników dochodzi na każdym etapie rozwoju kariery naukowej


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy